God jul!

Då var det äntligen jul igen.

Vad tiden har gått fort. För ett år sen låg jag på stranden och firade julen på ett helt annat sätt. Det här året blir det med de allra närmaste. Jag är tillbaka i Stockholm och jag är så glad för det! Jag saknar verkligen alla här, jag känner hur bra jag mår när jag får vara nära min familj och mina vänner.

Tänkte sova om en stund men ville bara önska alla en riktigt riktigt god jul. Jag önskar att alla på den här jorden skulle kunna få en jul som är fylld med kärlek och värme. Tyvärr vet jag att det är många många människor som hatar julen. Klyfterna oss emellan syns väldigt tydligt under julen. Dom som inte har råd med julklappar, inte råd med julmaten, vissa har inte ens tak över huvudet och sitter ute och fryser. Jag minns första gången jag fick stor handla julmat till min familj med min dåvarande social sekreterare. Glömmer aldrig den dagen, jag var 16 år och var helt obeskrivligt lycklig. För första gången i hela mitt liv fick vi ha en jul som alla pratade om. Vi fick ha köttbullar, prinskorv, lax, ägg och mycket annat på bordet på julaffton. Det var sånt alla andra tog förgivet och som en självklarhet, men inte vi, inte min familj, inte jag. Idag var jag ute och stor handlade med mina fosterföräldrar. Det var mycket mat! Det påminner mig om de som inte får det här. Jag förstår verkligen varför jag vill bli socionom.


Men allra värst måste nog vara de som firar julen ensamma, de som inte har någon familj eller vänner. De som inte har någon att skratta med, prata med, ingen som hör en eller ser en. Det måste vara hemskt och jag brukar tänka mycket på dessa människorna under julen. Hade jag kunnat hade jag suttit en stund med alla, fått krama om dom allihop. Ge dom lite värme och kärlek, precis vad alla är värda och i grund och botten förtjänar. Spelar ingen roll vad de gjort tidigare, eller om de blivit de elakaste människorna på denna jord. Jag tror att de innerst inne bara är olyckliga för de inte fått tillräkligt med värme och kärlek. De skulle inte behöva vara elaka om dom var lyckliga och nöjda med sig själva.


Jag är så otroligt tacksam för att jag fått den här möjligheten jag har fått. Jag får vakna varje morgon och vara en person som älskar och som blir älskad. Kan man begära något annat? Jag är inte ensam och hur kan jag tacka tillräkligt för något så värdefullt? Tror jag alltid kommer känna att jag aldrig kan sluta tacka för det, eller att visa min uppskattning. Kommer aldrig att sluta vara tacksam, det är för mig en källa till lycka.  


Julen påminner mig om tacksamhet. Tacksamhet för det jag gått igenom, det jag har fått, det jag får ge, den jag är och alla de människor jag har runt omkring mig. Från min bästa vän till en främling jag möter på bussen. Vi har alltid något vi kan lära oss av varandra.


Min önskan i jul är att detta ska bli en fin jul med mycket värme, ljus och kärlek. Mycket skratt, prat och trevligt sällskap. Jag önskar att det ska bli bra mellan mig en otroligt viktig person i mitt liv, att allting ordnar sig och blir så bra som möjligt. 

Jag önskar mig fina minnen och jag ber att alla andra också ska få det!


God jul!







Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag förstår verkligen också varför du vill bli socionom, Kicki.



Du är klok som alltid och så otroligt full av värme och kärlek till andra. Mycket fint skrivet.



Tack för att du finns!

2010-12-27 @ 11:10:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0